Jeżyna to skarbnica dobroczynnych właściwości. Wprowadź ją do swojego jadłospisu.

Jeżyna to skarbnica dobroczynnych właściwości. Wprowadź ją do swojego jadłospisu.

Jeżyna fałdowana to gatunek rośliny wieloletniej, która pochodzi z rodziny różowatych. Jest kolczastym krzewem blisko spokrewnionym z maliną.

Jeżyna odznacza się wysoką wartością odżywczą, a medycyna ludowa stosowała ją w terapii wielu schorzeń. Należy do najstarszych roślin leczniczych. Jeżeli chodzi o ziołolecznictwo to wykorzystuje się ziele oraz owoce jeżyny. Natomiast ekstrakty z nich cieszą się również dużą popularnością w przemyśle kosmetycznym.

Fałdowana jeżyna to przede wszystkim źródło witaminy C. Już w 100 gramach owoców znajduje się 21 mg witaminy C, która jest silnym przeciwutleniaczem zwalczającym nadmierną ilość wolnych rodników w organizmie. Pomaga w budowaniu odporności i niezbędnej do produkcji kolagenu, ważnego białka budulcowego.

Owoce jeżyny to również skarbnica licznych związków mineralnych. Zawiera sole magnezu, wapnia, potasu czy też miedzi. Na szczególną uwagę zasługuje obecność substancji o potencjale antynowotworowym, takie jak anocyjany i kwasy fenolowe. To właśnie te jak i inne związki o właściwościach antyoksydacyjnych działają także przeciwzapalnie, wzmacniają naczynia krwionośne, spowalniają procesy starzenia się organizmu, korzystnie wpływają na wzrok, obniżają ciśnienie we krwi i zapobiegają powstawaniu zakrzepów.

Co ważne, zawarta w owocach witamina K ,sprzyja prawidłowej mineralizacji kośćca i właściwemu przebiegu procesów krzepnięcia.

Ze względu na niską kaloryczność jeżyny są idealnym składnikiem diet redukcyjnych, warto je również umieścić w jadłospisie osób cierpiących na cukrzycę.

Ponad to, jeżyna wykazuje właściwości napotne i przeciwgorączkowe, zatem warto ją spożywać podczas przeziębień, czy podczas infekcji, której towarzyszy kaszel.

Cóż więcej można powiedzieć, jak tylko to abyśmy korzystali z tej skarbnicy dobroczynnych właściwości. Głównie w okresie letnim jest świetnym dodatkiem do owsianek, naleśników, sałatek i owocowych lub owocowo-warzywnych koktajli. Poza tym to nie tylko słodkie potrawy, jeżynę można również dodać do potraw mięsnych. Świeże owoce warto wykorzystywać również do przygotowania konfitur, dżemów. Jeżynę można również mrozić, dzięki czemu będziemy mogli cieszyć się ich smakiem czy dobroczynnym działaniem w okresie zimowym.

Klika moich przepisów z udziałem jeżyn znajdziecie tutaj:

Bycze przepisy

Enjoy!

 

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Podobne posty

Lemoniada czereśniowa

Potrzebujemy: 4 łyżki cukru (ja używam ksylitolu) 4 szklanki wody 1 szklanka zimnej wody gazowanej Dwie duże garście wypestkowanych ciemnych czereśni sok

Mus malinowy z serem ricotta

Mus malinowy z serem ricotta To bardzo prosty i szybki sposób na zdrowy i smaczny deser. Do tego połączenie malin z serem

Rogaliki z daktylami w 15 minut

Rogaliki z daktylami w 15 minut To bardzo szybka i prosta propozycja na rogaliki i dosłownie robi się je w 15 minut.

Komentarze

Witaj na blogu

Mój znak zodiaku to BYK, i we mnie płynie bycza krew, zatem nie przez przypadek nazwa bloga to Bull’s blood. Ponad to bycza krew to zdrowotne wino, które niejednemu z nas pomoże.

Polub mnie na Facebooku

Instagram