Przegląd mąk. Moje top 5

Przegląd mąk. Moje top 5

Mąka to jeden z nielicznych produktów wokół którego wszystko się kręci w kuchni.

Jest ich cała gama- na całe szczęście!

Do najbardziej popularnych należą:

  • Mąka pszenna
  • Mąka tortowa
  • Mąka kukurydziana
  • Mąka żytnia
  • Mąka ziemniaczana
  • Mąka orkiszowa

Ja swoją uwagę poświęcam głównie tym bezglutenowym.

Mąki bezglutenowe to:

  • Mąka kukurydziana
  • Mąka ziemniaczana
  • Mąka ryżowa
  • Mąka kokosowa
  • Mąka gryczana
  • Mąka jaglana
  • Mąka na manioku (tapioka)
  • Mąką z ciecierzycy, fasoli i soi
  • Mąka amarantusowa

Wobec powyższego nasuwa się pytanie? Które i do czego najlepiej używać?

Odpowiedź jest krótka i jednoznaczna- WSZYSTKICH! Należy stosować wszystkich po trochu. Każda ma swoje właściwości, każda ma swoje zalety ale i wady. Nawet kiedy nie masz alergii na gluten to i tak warto próbować, doświadczać nowych smaków. Stosowanie różnych mąk to również różnorodność odżywcza, która przede wszystkim wzbogaci twoją oraz twoich dzieci dietę.

Moje top 5 to:

1.Mąka ryżowa– jest to jedna z najbardziej uniwersalnych mąk. Jej smak jest raczej neutralny zatem pasuje i do ciast, deserów i do dań głównych. Występuje w dwóch odmianach : biała i brązowa. Powstaje z ryżu poprzez bardzo drobne zmielenie ziaren ryżu. Jest świetnym źródłem witamin z grupy B, magnezu, żelaza oraz cynku. Tą mąkę pokochać powinni głównie Ci, którzy mają problemy z zaparciami oraz z wysokim cholesterolem.

2. Mąka jaglana– Mąka, której używam do wszystkiego. Jest wytwarzana z ziaren prosa. Swoim składem nie wiele różni się od kaszy jaglanej. Jest po prostu drobniejsza o czym świadczy głębszy przemiał. Poza tym to dość kaloryczny produkt oraz produkt bogaty w węglowodany. Aczkolwiek najważniejszy w niej składnik to błonnik , który jest bardzo korzystny dla naszego zdrowia. Poza błonnikiem to również kopalnia witamin i minerałów to witaminy B1, B2 i B6, to fosfor, magnez, miedź, selen oraz żelazo. Mąka jaglana idealna dla osób, które mają problemy z przemianą materii, z układem krążenia. To produkt który skutecznie obniża poziom cholesterolu oraz redukuje nadciśnienie.

3. Mąka z ciecierzycy– znana także jako cieciorka czy groch włoski. Używam jej do zagęszczenia sosów oraz zup. Generalnie pasuje bardziej do dań głównych ale z drugiej strony dodana do naleśników nadaje orientalnego smaku. Mąka z ciecierzycy to przede wszystkim białko. W 100 gramach mąki mamy blisko 50 % zalecanej dawki spożycia białka. Jest bardzo sycąca a to za sprawą dużej obecności węglowodanów złożonych, dzięki czemu przez dłuższy czas zapewnia uczucie sytości. Co więcej, mąka ta zawiera nienasycone kawasy tłuszczowe, które odpowiedzialne są redukcję złego cholesterolu a zawarty w niej potas i magnez dodaje energii i nie dopuszcza do zmęczenia.

4. Mąka amarantusowa– amarantus ziarno szarłatu wyniosłego. To jedna z pierwszych roślin jakie człowiek zaczął uprawiać. Amarantus nie jest zaliczany do zbóż, jest określany jako pseudo zboże. Mąka amarantusowa posiada dużą zawartość antyoksydantów i witamin z grupy B i witamin A, E, C i D. To bogactwo magnezu, wapnia, fosforu oraz żelaza. Do tego już 100 gram mąki amarantusowej pokrywa 1/3 dziennego zapotrzebowania na magnez, czyli więcej niż w przypadku szpinaku. Jeżeli chodzi o dietę dziecka, to jeden posiłek z szarłatem jest w stanie pokryć dzienne zapotrzebowanie na żelazo aż w 80%. Jeżeli chodzi o wykorzystanie to stosuję ją do wszystkiego ale w niewielkiej ilości, gdyż większa ilość może zdominować smak.

5. Mąka kokosowa- jest pozyskiwana jest z miąższu orzecha kokosowego. Jest to poboczny produkt powstający przy wytwarzaniu oleju i mleka kokosowego. Fakt, mąka kokosowa nie jest słodka ale ma delikatny kokosowy aromat i posmak. Duża zawartość błonnika pozwala na prawidłowe funkcjonowanie jelit. Dzięki czemu jest nieoceniona wśród ludzi cierpiących na zaparcia. Niweluje wzdęcia oraz podkręca nasz metabolizm. Spożywanie produktów na bazie mąki kokosowej wpływa na zmniejszenie ryzyka pojawienia się chorób układu sercowego, obniżenie poziomu cholesterolu. Kolejnym plusem jest niski indeks glikemiczny. Dlatego też spożycie produktów przygotowanych z mąki kokosowej nie powoduje nagłego skoku cukru. A dzięki zawartości tłuszczów nasyconych o działaniu ochronnym, ma też działanie przeciwwirusowe, przeciwdrobnoustrojowe i przeciwgrzybiczne.

Zatem jak widać powyżej, warto rozejrzeć się za zastępstwem dla tradycyjnej białej mąki pszennej.

Enjoy!

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Podobne posty

Czy ekologiczne produkty są lepsze?

Czy ekologiczne produkty są lepsze? Aktualnie panuje moda na wszystko to co jest ekologiczne i to dobrze. Uważam, iż nie należy bagatelizować

Mus owocowy z avokado.

Mus owocowy z avokado. Potrzebujemy: ½ avokado, banana, jabłka i brzoskwini Mniejsza garść borówek 50 ml mleka kokosowego. Świeże owoce oraz nasiona do

Komentarze

Witaj na blogu

Mój znak zodiaku to BYK, i we mnie płynie bycza krew, zatem nie przez przypadek nazwa bloga to Bull’s blood. Ponad to bycza krew to zdrowotne wino, które niejednemu z nas pomoże.

Polub mnie na Facebooku

Instagram